Geometria kół Poznań - Symetria kół i promień skrętu.
Gdy pojazd wchodzi w zakręt, koła poruszają się po różnych trajektoriach. W praktyce koło wewnętrzne powinno obracać się bardziej niż koło zewnętrzne przy większym promieniu, ale w teorii koła powinny obracać się symetrycznie i równo. Stopień skręcenia koła mierzy się w następujący sposób: Podczas skrętu w lewo, kąt skrętu lewego koła jest mierzony przy obrocie prawego (zewnętrznego) koła o 20 stopni. Podczas skrętu w prawo, pozycja prawego koła jest mierzona po obróceniu lewego (zewnętrznego) koła o 20 stopni. Szyny kierownicze samochodów są tak skonstruowane, że kąt obrotu koła wewnętrznego jest o 1-1,30 stopnia większy niż koła zewnętrznego przy obrocie koła o 20 stopni. Innymi słowy, wewnętrzne koło ma ostrzejszy kąt skrętu. Wyrównanie kół odbywa się podczas regulacji zębatki kierowniczej lub łącznika kierownicy. Upewnij się, że koła są proste, gdy kierownica jest wypoziomowana. Maksymalny kąt skrętu kół jest mierzony poprzez skręcenie kół w prawo lub w lewo do oporu. W przypadku stwierdzenia problemu w regulacji zbieżności zewnętrznej należy sprawdzić mechanizm kierowniczy pod kątem zużycia lub pęknięcia.
Pozycja tylnego koła i geometria kół w stosunku do linii wzdłużnej pojazdu (kąt naporu) lub kąt jazdy
Położenie kół tylnych w stosunku do linii podłużnej samochodu oblicza się z kąta zbieżności kół tylnych. Kąt ten jest określany przez odchylenie kół w jedną lub drugą stronę od osi podłużnej pojazdu. Jeśli kąt nie jest równy zeru, to koła przednie samochodu obracają się w tym samym kierunku co koła tylne, gdy samochód jest w ruchu, tworząc linię prostą. Wartość ta wynika z karoserii po uderzeniu w samochód. Oczywistym objawem jest efekt "wigowania" rufy samochodu. Kąt jest ujemny, jeśli koła są odchylone w lewo w stosunku do ruchu samochodu, a dodatni, jeśli koła są odchylone w prawo w stosunku do ruchu samochodu. Zalecamy najpierw wyregulowanie tylnej zbieżności na linii środkowej, a następnie wyregulowanie przedniej zbieżności. Jeśli tylna zbieżność nie jest wyregulowana, należy wyregulować przednią zbieżność, aby skompensować ugięcie tylnego zawieszenia, a kierownica powinna być prosta. Podczas pomiaru kątów zawieszenia ważną rolę odgrywa również prześwit lub wysokość tylnej krawędzi przedniego nadkola nad powierzchnią drogi. Prześwit samochodu nie może różnić się o mniej niż 2 centymetry pomiędzy czterema bokami samochodu. Prześwit można regulować tylko w pojazdach z belką skrętną. Jeśli prześwit jest nierówny, należy sprawdzić i w razie potrzeby wymienić sprężyny. Sprężyny są zawsze wymieniane parami. Zmiany w prześwicie zawieszenia wpłyną na pochylenie i zbieżność, dlatego przy wymianie sprężyn lub skrętnych zawsze należy sprawdzić pochylenie i zbieżność samochodu. W przeciwnym razie opony mogą się zużyć. Różnica w luzie jest jedynym wskaźnikiem zużytych sprężyn. Jeśli nie ma różnicy, to sprężyny są dobre.